CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, July 21, 2008

Teknologi Maklumat (CSC1012)

When you make a transaction, many companies use computer and information system to gather data about you such as your name, address, telephone number, buying habits and credit history. They then sell this imformation to other companies without your permission and without giving you the chance to verify the information. What potential problem can you see in this?

Bila anda membuat satu transaksi, byk syarikat menggunakan komputer dan sistem maklumat utk mengumpul data tentang anda seperti nama anda, alamat, nombor telefon, hobi, dan rekod pinjaman dan kewangan tanpa memberi persetujuan dan tanpa memberi anda peluang utk mengenal pasti maklumat tersebut. Apakah potensi masalah yang anda lihat dlm kes diatas? Terangkan jawapan anda.

Soalan
1) Keluarkan permasalahan kes tersebut dan terangkan kesannya.
2) Jalan penyelesaian kes tersebut.

Jawapan
1) kesannya:- data kita akan dimanipulasikan drpd yg baik kpd yg buruk,seperti data-data kita telah digunakan untuk kepentingan mereka yang melakukan. Dokumen-dokumen penting spt pasport dan kad pengenalan blh dipalsukan juga.
2) Penyelesaiannya:- Perlembagaan hendaklah mewujudkan satu akta yg blh melindungi dan memelihara setiap data yang diberikan kpd sesuatu syarikat.- setelah akta digubal, undang-undang tersebut hendaklah dikuatkuasakan. Selain itu kita juga perlu berhati-hati dalam memberi data-data peribadi di dalam suatu transaksi yang kita buat.

0 comments: